چرا اغلب اوقات از طراحی وب‌سایتتان نتیجه قابل‌قبول و دلخواهتان را نمی‌گیرید؟

درباره ما

ما از سال ۱۳۸۴ فعالیت‌مان را در زمینه طراحی، تولید و ارائه راهکارهای مبتنی بر نرم‌افزارهای تحت وب آغاز کردیم و در سال ۱۳۸۹ شرکت آروین سامانه پرداد را به ثبت رساندیم و در حال حاضر با تقویت توان فنی و دانش خود در حوزه مدیریت کسب‌وکار توانسته‌ایم محصولات و خدماتی ارزش‌آفرین به مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارائه کنیم.

 

تماس با پشتیبانی در واتس‌اپ

چرا اغلب اوقات از طراحی وب‌سایتتان نتیجه قابل‌قبول و دلخواهتان را نمی‌گیرید؟

6 بهمن 1397

اغلب افرادی که به دنبال طراحی وب‌سایت برای کسب‌وکارشان هستند اصلاً نمی‌دانند که چه انتظاری از وب‌سایتشان دارند و قرار است این وب‌سایت چه‌کاری برایشان انجام دهد. اغلب آن‌ها اهمیت وب‌سایت برای مجموعه‌شان را درک نمی‌کنند و به‌عنوان یک‌چیز که اگر نداشته باشند زشت! است و باید فقط یک وب‌سایت داشته باشد که آدرسش را روی کارت ویزیتشان بزنند و یا پشت پاکت محصولاتشان این آدرس نوشته شود نگاه می‌کنند و از این موضوع که وب‌سایت می‌تواند برایشان فراتر از کسب‌وکار سنتی‌شان عمل کند غافل‌اند.

این افراد زمانی که پروژه وب‌سایتشان را به شخصی واگذار می‌کنند انتظار دارند که آن شخص علاوه بر طراحی وب‌سایت محتوای وب‌سایت را هم برایشان بنویسد در صورتیکه طراح سایت تخصصش کد نویسی و طراحی گرافیکی وب‌سایت است و تخصصی در رابطه با کسب‌وکار کارفرما ندارد و طراح درنهایت مجبور به کپی محتوای مرتبط با کسب‌وکار کارفرما از سایر سایت‌ها می‌شود. دقیقاً به همین خاطر است که زمانی که برای موضوعی در گوگل جستجو می‌کنید، اغلب نتیجه فهرستی خواهد بود از محتوای تکراری که افرادی نوشته و دیگران از آن‌ها کپی کرده‌اند.

بارها برای کسانی طراحی سایت کرده‌ام و یا پروژه‌های طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل را مدیریت کرده‌ام که کارفرما که فردی متخصص و باتجربه بوده، هیچ ایده‌ای از سایت مدنظر خودش نداشته و فقط به دلایلی می‌خواسته که وب‌سایت داشته باشد و یا بارها پیش می‌آید که در طول پروژه کارفرما از ما می‌خواست تا چشم‌انداز، اهداف و نقاط قوت کسب‌وکارش را ما برایش بنویسیم!

چطور ممکن است کسی که دارای یک کسب‌وکار است و هنوز نمی‌داند چشم‌انداز کسب‌وکارش چیست و یا هدفش را از کسب‌وکارش ندانسته و یا نقاط قوت کسب‌وکارش بر رقبا ملکه ذهنش نباشد و یا نداند که از وب‌سایتش چه انتظاری دارد بتواند از کسب‌وکارش در فضای دیجیتال بهره کافی را ببرد؟

اگر روزی تصمیم گرفتید که برای کسب‌وکارتان یا خودتان وب‌سایت داشته باشید حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید.

مرحله اول

اول‌ازهمه هدفتان از داشتن وب‌سایت را برای خودتان مشخص کنید.

  • وب‌سایت شما قرار است که چه‌کاری برای شما در دنیای وب انجام دهد؟
  • آیا صرفاً وب‌سایتی برای نشان دادن فاخر بودن برند یا مجموعه‌تان می‌خواهید؟
  • آیا قرار است در وب‌سایتتان فروش محصول یا خدمات انجام گیرد؟
  • مخاطبان شما برای فروش محصولات و خدماتتان در وب‌سایت چه کسانی هستند؟

سؤالات بسیاری ازاین‌دست هستند که با پاسخ به آن‌ها می‌توانید هدف خود را برای طراحی سایت به‌روشنی مشخص کنید. در همین زمینه حتما مقاله «چگونه یک بریف (Brief) برای طراحی وب سایت بنویسید؟» را بخوانید.

وقتی هدف و انتظارتان از وب‌سایت برای خودتان مشخص شد هدفتان را با طراح سایت در میان بگذارید زیرا طراحان حرفه‌ای، وب‌سایت را بر اساس اهداف شما طراحی می‌کنند. اگر می‌خواهید یک سایت برایتان بفروشد، صفحات را طوری طراحی می‌کنند که مخاطب را به مرحله نهایی خرید هدایت کنند.

مرحله دوم

اکنون وقت آن رسیده تا محتوای مناسب برای وب‌سایتتان آماده کنید چون هرچقدر هم که طراح سایت روی سئو سایتتان کار کند تا شما محتوای مناسب و دست‌اول تولید نکنید نمی‌توانید از سایتتان انتظار معجزه داشته باشید.

حالا می‌پرسید محتوای مناسب دست‌اول یعنی چه؟

محتوای مناسب دست‌اول یعنی متون و تصاویری که در وب‌سایتتان استفاده می‌کنید کپی شده از سایر سایت‌های ایرانی و خارجی نباشد حتی شده با موبایل خودتان عکس بگیرید و در سایت منتشر کنید ولی از عکس کپی استفاده نکنید.

درباره خودتان و کسب‌وکارتان و محصولاتتان اطلاعات دقیقی به طراح سایتتان بدهید. در رابطه با چشم‌انداز کسب‌وکارتان، رسالت وجودی، درباره کسب‌وکارتان و سخن مدیریت، چند پاراگراف متن آماده کرده و به طراح سایتتان برای انتشار در وب‌سایت ارائه دهید.

از محصولات و خدماتتان تصاویر و ویدئوهای مناسبی تهیه کنید و همراه با شرح کامل محصول و خدماتتان در اختیار طراح سایتتان قرار دهید و به‌هیچ‌وجه از عکس‌های موجود در اینترنت استفاده نکنید ارزش یک تصویر گرفته‌شده با موبایل شخصی‌تان بسیار بیشتر از یک تصویر باکیفیت عالی موجود در اینترنت است و تأثیر بسزایی در سئو و جایگاه سایتتان در نتایج موتورهای جستجو خواهد داشت.

کتابچه برندتان را به طراح ارائه دهید تا طراح بر اساس استانداردهای موجود در آن وب‌سایتتان را طراحی کند. اگر کتابچه برند ندارید اطلاعات لازم در رابطه با هویت برندتان از قبیل لوگو، رنگ‌سازمانی و … را به طراح وب‌سایتتان ارائه دهید. درباره کتابچه برند مقاله «چرا کسب‌وکار شما به کتاب برند (Brand book) نیاز دارد؟» را بخوانید.

مرحله سوم

آشنایی طراح باسلیقه شما در رابطه با گرافیک وب‌سایت.

یکی از موارد لازم برای داشتن وب‌سایت ایدئال این است که طراح وب‌سایت بداند که شما چه طرحی را برای گرافیک وب‌سایتتان می‌پسندید و درواقع با ذهنیت شما از یک وب‌سایت عالی آشنا شود. برای این کار لازم است که چند وب‌سایت را که ازنظر شما وب‌سایت‌های خوبی هستند به طراح معرفی کنید. طراح با دیدن آن‌ها، با آنچه شما می‌پسندید و در ذهن خود از وب‌سایت ایدئال دارید بیشتر آشنا شود.

سخن آخر

داشتن یک وب‌سایت تأثیرگذار و کارا نیازمند همراهی کامل کارفرما یعنی شما است. اگر کارفرما تمام نکات گفته‌شده در این مقاله را رعایت کند یعنی بداند هدفش از داشتن این وب‌سایت چیست؟ چه محتوایی را می‌خواهد در این وب‌سایت به نمایش بگذارد؟ سایت‌های رقبای خود را بررسی کند و بداند که طرح وب‌سایتش را چگونه می‌خواهد احتمال اینکه درنهایت رضایت بیشتری از وب‌سایت خود داشته باشد بسیار بیشتر خواهد بود.

اگر می‌خواهید که یک وب‌سایت خوب داشته باشید ولی نمی‌دانید که چه باید بکنید و سردرگم هستید و یا زبان مشترکی با طراح سایتتان ندارید حتماً از یک مشاور درزمینهٔ طراحی وب‌سایت و یا مشاور کسب‌وکار آنلاین استفاده کنید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *